ZSV - souhr k testu ( pondělí 17.12 )

15. prosince 2007 v 18:37 | Multivitamin.cz |  Zsv
MASOVÁ MÉDIA A POPULÁRNÍ KULTURA -hromadné zdělovací protředky ( televize , rozhlas , noviny , časopisy internet a reklama)

VÝZNAM
1) Zábava
2) Významný pramen informací , který naše zkušenosti a veřejné mínění , je to přístupová ke znalostem a na tom závisejí formy sociální činnosti.

Nejstarší forma masových médii jsou noviny , původně pamflety a letáky - 18.stol. Potom v Americe městské deníky ( první byli New York Times v Americe a v Anglii the Times ) bylo tam mnoho informací , které byli rozsahem omezené a snadno reprodukovatelné.
Skládali se ze tří částí 1.zpráva 2.reklama 3.společenská rublika
USA jsou průkopníky levného tisku.

19.Století u nás :
Jsme součást Rakouska. Uherska a nejznámější novináři byli : Karel Havlíček Borovský , ferdinant peroutka a Karel Čapek.

Význam novin klesá , když se rozmáhá rozhlas a dále televize ( 20.století )
Reklama
-Reklama je součást marketingu
-Reklama se stává mechanismem sociální kontroly.
-Reguluje přístup doformálních i neformálních institucí
-Reklama ovlvinuje životní styl
-Reklama ovlivňuje hladinu výdajů , volný čas člověka , výběr přátel…

Legislativní omezení reklamy
-např. reklamy na alkohol ( vysílací čas )
-sex
-tabákové výrobky
-střelné zbraně

Tabu
-Např. děti u silnice
-Dítě a léky
-Protizákonné jednání ( reklama na fidorku )

Výskyt
-televize , noviny , časopisy , rádio , bilboardy u silnic , dopravní prostředky , sportoviště , výkladní skříně , internet , telefonní reklamy , alternativní média ( lavičky , , hodiny , pumpy , zvuk…)

Fáma
dílčí informace získané neformálně k interpretaci nejasné. Jejímu uchycení naúpomáhá pravděpodobnost.
Nejčastěji se objevuje např. o slavných osobnostech , ohrožených firmách , ve školním prostředí…

Socilologický průzkum
Respondent - ten co odpovídá na otázky
Cílem je odhalit názory a postoje jako zdroje informací
1.pomocí dotazníku( interwiev )
2.anketa (psaná forma )

Požadavky na formu
1. Aktuální téma
2. Cíl výzkumu
3. Motivace k vyplnění
4. Pokyny pro vyplnování dotazníku
5. Vhodná úprava a rozsah
6. Jednoznačný způsob vrácení dotazníku

Formulování otázek
1.Pochopitelné
2.Možnosti vybrat adekvátní odpověd
3.Musí se brát ohled na vyjadřovací schopnosti respondenta
4.otázky nemají obsahovat emocionální prvky , stereotypy , otázky , které usměrnují odpověd určitým směrem ,, otázky vzbuzující strach z postihu , věci sociálního tabu , otázky prestižního charakteru , otázky týkající se intimity…

Otázky
1.Otevřené - respondent volně odpovídá
2.Uzavřené - nabízí se odpovědi
a)dichotomické ( ano/ne )
b)Polytonické ( vybrat a,b,c,d..)

Další techniky sběru dat

1.Obsahová analýza ( rozbor )
-používá s epři studiu masové komunikace , noviny , televize , reklama…
-sleduje se používání slov, výskyt osob , propaganda…
2.Sociometrie
-zjištují se sociologické vztahy v malé skupině ( vůdce , soudržnost skupiny )
3.Sociodrama
-Navození dramatické situace a hraní rolí.Zjištování chování , kooperace prožitku…
4.Analýza sociálních sítí
-zkoumání kontaktů.
-princip sněhové koule . Zapojování dalších dle vyjádření předchozích.
Fous Groups
- 7-12 lidí , zadané téma , moderátor , zjištování uvažování lidí.

Člověk a kultura
Kultura - záměrná činnost nebo výtvor vedoucí k přizpůsobování části přírodním vlastnímu organismu člověka a jeho potřebám.
Agri -kultura = obděláváni pole - z latiny do čj

Homo sapiens
byl od začátku člověk kulturní , nepodřizoval se prostředí ale aktivně jej přetvářel v pohodlnější životní prostředí. K přetváření nutná spolupráce . Komunikace , kulturní rozvij - konflikt s přírodou.
a)přírodní podmínky ovlivnují sociální formy života ( obstarávání potravy ) % geografický determismus.
b) surovinové zdroje
c) bydlení
d)způsob života

Krajina Ovlivnována
1.Industralizace - průmysl
2.Urbanizace - zástavba

Lidská činnost vytváří nové varianty původního prostředí - druhá příroda , civilizovaná svět
Hranice kultury a přírody - je vymezena stavem lidského poznání. Vědecko-technický pokrok + masová produkce a spotřeba vyvolávají ekologickou krizi.
Indeologie zabývající se ochranou životního prostředí - Enviromentalismus
Problém s přírodou má globální charakter a týká se lidstva jako celku "Mysli globálně , jednej lokálně."
Třídění kultur a civilizací
1.výtvory lidské práce - artefakty
2.Sociokulturní vzorce chování - regulativy
- normy , pravidla , hodnoty , tabu.
3.Poznávací a symbolické systémy
-způsob myšlení
-jazyk
-písmo
4.Instituce organizující lidské chování
-náboženství ( Monoteistická - křesťanství , judaismus , islám . Polyteistická - Hinduismus , buddhismus...)
-Systém vlády ( monarchie , republika…)
-Ekonomika ( tržní a řízená )


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Multivitamin.cz Multivitamin.cz | 17. ledna 2008 v 18:15 | Reagovat

Jsou tam chyby...já vim....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
SPAMY MAŽEME...