Úvod do realismu

11. října 2009 v 14:42 | AfroSněhurka |  Čeština

REALISMUS 19. STOLETÍ

  • realismus není pouhým směrem, ale tendencí (již od starověku, ve výtvarném umění od pravěku)
  • jde o co největší přiblížení skutečnosti
  • realismus je tendence v umění od jeho počátku (vztah autora k realitě)
  • umění se zbavuje všeho, co ho deformuje - umělec nepodléhá dobovým konvencím (např. dobovému schematismu), nebyl ovlivňován náboženskými dogmaty
  • potlačen vliv romantické rozervanosti (ideál nelze hledat mimo skutečnost)
  • dílo získává co největší míru objektivizace (absolutně to nikdy nejde)
  • v realismu se jedná o ztrátu lidských iluzí


PŘÍČINY VZNIKU REALISMU 19. STOLETÍ

  • realismus měl i filozofické předpoklady (zejména pozitivní filozofie francouzského filozofa a sociologa Augusta Comta)
  • POZITIVISMUS - redukuje filozofii na oblast jevů a s těmi pracuje
  • skutečnost, kterou lze POZITIVNĚ DOKÁZAT (pozitivní - význam něčeho skutečného, opak neskutečného, negativního)
  • vliv měl dialektrický materialismus Karla Marxe
  • základní myšlenka : svět není soubor hotových věcí, nýbrž procesů
  • neexistuje nic konečného a absolutního (pouze nepřetržitý proces vznikání a zanikání)
  • dle Marxe vývoj probíhá ve spirále, ale na vyšší úrovni
  • historický materialismus - jak lidé žijí, tak také myslí
  • francouzský vědec a filozof Hyppolit Taine - podle něho je umělecké dílo je výsledkem působení 3 činitelů : rasy, prostředí a momentu (doby)
  • zdůraznění vlivu dědičnosti a prostředí se projevilo v Naturalismu (úkole umění je napodobit přírodu)
  • rozmach přírodních a technických věd (teorie Darwina a Spencera, sociologie a politologie) = vliv na důvěru v rozum a smyslové poznání

CHARAKTERISTICKÉ RYSY LITERÁRNÍHO REALISMU 19. STOLETÍ

  • estetickým principem je pravdivost, věrnost skutečnosti
  • skutečnost zachycena v celé komplexnosti a složitosti
  • mluvíme o objektivitě uměleckého díla
  • realismus se neuchyluje do minulosti
  • skutečnost nekopíruje
  • realismus je kategorie rozmanitá, mnohovrstevná a široce proměnlivá (bohaté spektrum tvůrčích postupů a prostředků)

KRITICKÝ REALISMUS (UMĚLECKÝ)

  • vystupňovaný realismus 19. století - jednou z variant
  • společenská a sociální situace se ve 2. polovině století přiostřovala (revoluce, stávky, využívání dělnické síly - dětské nebo dospělé)
  • rozdělení společnosti dle majetku = zdroj konfliktů
  • onen konflikt - východisko kritického vztahu ke skutečnosti
  • subjektivní postoj o životě druhých
  • nezájem o minulost
  • zobrazení soc. konfliktů
  • kapitalismus nemá rámec
  • cíl - upozornit na společenské křivdy a odstranit zlo

SHRNUTÍ
  • vítězí nad romantismem
  • studium společenského života
  • spodobnění obyčejných lidí
  • hrdina zachycen ve vývoji
  • spisovatel není účastníkem děje
  • zachycuje skutečnost
  • ROMÁN - rozvoj (analýza skutečnosti) = společenský nebo kritický
  • spol. kritika

NATURALISMUS

  • umělecký směr ve 2. polovině 19. století
  • základem všeho vědění je HMOTA
  • člověk - produkt pudů a prostředí (vychází z dílčích skutečností)
  • jednání člověka není výsledkem racionálního přístupu ke světu
  • např. : Emil Zola (experimentální román)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
SPAMY MAŽEME...