Mezi renesancí a osvícenstvím

15. března 2011 v 21:57 | Multivitamin.cz |  Zsv
Mezi renesancí a osvícenstvím
17- 18.stol
- revoluce a příprava na ně . Anglie, Francie
- rozvoj přírodních věd
- hlavně matematika ( např. René Descartes )
- úkol: ukončit koncept nové metafyziky
Skupiny filosofií
1. Racio - R. Descartes
- B. Spinoza
- W- Leibnitz
2. Empirie - G. Locke
- G. Berkle
- D. Hume
Novověký racionalismus
R. Descartes
- francouz
- potkal se s komenským
- text : rozprava o metodě
- gnoseologické východisko je racionalistické - počátkem všeho je rozum
- Poznání je založeno na vrozených jistotách rozumu
- vrozené jistoty mají stejnou hodnotu jako axiomy v matematice
- odmítá scholastiku s důrazem na EGO COGÍTO - já člověk myslím
- Descartes přestává vnímat člověka jak pasivního příjemce božské pravdy a vytváří poznávací
metodu
- Jistota poznání musí vycházet z jistoty stanoviska a tím stanoviskem je nejzašší bod kam můžeme
dospět ve své skepsi a pochybování. Tím bodem je jistota pochybování myšlení.
- COGITO ERGO SUN = myslím, tedy jsem
- nejde o skepsi, skepse není cíl, ale předpoklad k získán jistoty = metodická skepse
- pochybovat nelze o tom, že pochybujeme
- z tohoto myšlení dokazoval lidskou existenci
- člověk pochybuje, tím myslí, tím existuje
Substance :
RES COGITANS - substance myšlení ( jen člověk )
RES EXTENSA - substance rozprostraněná, rozšířená, hmotná, materiální…
- tyto substance existují vedle sebe
- dualismus substancí, žádná nebyla dřív než druhá
- existují nezávisle na sobě
text : Rozprava o metodě - filosofický textem jak se má pracovat. 4 pravidla :
1. Pravidlo jistoty existence
2. Rozdělení otázek, analýza
3. Indukce, od jednoduššímu ke složitějšímu
4. Systematizace poznávacích jevu, existence
Benedikt Spinoza
- byl to žid
- jmenoval se baruch, ale baruch znamená latinsky benedikt = požehaný
- spisy : Teologicko politický traktát - nelíbilo se židovské obci
Traktát o dokonalosti rozumu
Etika
- je zakladatelem nové metafyziky
- bůh je něco jako nekonečná substance, která prosakuje tímto světem, je v něm obsažená
- DEUS SI VE NATURA = bůh je příroda
- monistické chápání substance
- bůh je ztotožněný s přírodou
- splývá s ní = člověk je bůh
- smysl života není příprava na smrt, ale smysl života je život sám, jeho naplnění a zdokonalení
- člověk je bytí, které ví o tom, že je a usiluje o své sebezachování
- tím jsme bytost rozumová
- rozumem rozlišujeme co nám škodí a co nám prospívá - zlo a dobro = pud sebezáchovy
- od pudu sebezáchovy odvozujeme citové vztahy = afekty
Tři hlavní afekty v životě člověka
1. Touha
2. Radost
3. Zármutek
dále např : láska X nenávist ( sympatia X asympatia )
- vstoupí-li do hry afektů rozum, tak je to počátek etiky
- žit pod vedením rozumu…ale nejde to úplně
- etickým cílem je štěstí
Wilém Leiblitz
- německý filosof
- text : modálogie
- monády = ukončené množství substancí ( jak atomy ), které jsou v harmonii
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
SPAMY MAŽEME...